utomhusreklam

Reklamytorna utomhus blir fler och allt mer moderniserade, vilket successivt har väckt ett intresse för nya användningsområden. Tack vare digitala skärmar blir användningen av data på relevanta utomhusmiljöer allt trendigare – och genom ökade möjligheter för kreativitet vill allt fler reklamköpare synas på annonsytorna.

Uppmärksamhetsspannet för budskap utomhus är kort och det gäller att väcka förbipasserandes nyfikenhet på mindre än en sekund. Trots detta ökar intresset för medievalet. Enligt IRM ökade investeringarna i utomhus med närmare 15 % under 2017 och det totala beloppet gick upp i 1,6 miljarder kronor.

Dagens Media nr. 14 2018 berättar att allt fler annonsörer tänker upplevelse först – t.ex. prydde nyligen Weibulls busshållplatser med blomodlingar, medan Lendo satsade på en gigantisk väggmålning på ett hus i centrala Stockholm. För den som vill ta hjälp av tekniken öppnar dessutom AR och VR nästintill oändliga möjligheter utomhus. En tydlig trend är att allt fler annonsörer valt att låta vädret styra och anpassa deras budskap.

För att maximera möjligheterna gäller det att tänka större än en tydlig logga. Med andra ord gäller det att låta kreativiteten flöda och avgöra hur ett varumärke exponeras. Enligt Karl Höglund, affärsutvecklare för digital och create på Clear Channel, är styrkan med utomhus inte att rikta kampanjer på individnivå, utan att vara relevant på plats och använda kontexter som köpmönster, nyheter och sociala medier i kommunikationen. Till Dagens Media siar han om att vi fortsättningsvis kommer se fler lösningar som får annonsörens kunder att interagera och bli en del av kampanjen.
Chat

Hur öppen kan man vara på nätet som läkare? En inte självklar fråga som diskuteras i Läkartidningen #22–23. Här ger vi en liten sammanfattning om vad de kommer fram till.

Kan läkare diskutera patienter med kollegor på Facebook? Går det att svara en patient på Twitter? Med hjälp att sociala medier kan man öppna helt nya vägar för kommunikation, men kruxet är att säkerställa att uppgifterna förblir anonyma.

Går det att dela avidentifierade patientfall?
Det är en självklarhet att inte avslöja namn på patienter när man diskuterar i olika forum. Men trots det är det ingen självklarhet att identiteten är helt säker. En specifik situation, t.ex. aktuell sjukdom och plats, tillsammans med uppgifter om var en läkare jobbar kan vara tillräckligt för att lista ut vem patienten är. Därför är det generella rådet att inte alls diskutera patienter på sociala medier, inte ens i slutna grupper. Detta eftersom information lämnas ut till en utomstående aktör utanför vården, där samtycke mellan patient och läkare ofta saknas. Så vad händer om samtycke finns? Då blir det inte lika självklart. Samtidigt kan det vara svårt för en patient att förstå exakt hur informationen kommer användas. Dessutom befinner sig många patienter i utsatta lägen, med exempelvis smärta, vilket innebär att beslutet att ge samtycke inte är helt välgrundat.

Går det att svara patienter vid kritik?
Sociala medier har även möjliggjort för patienter att tycka till om vården de har fått. Ibland kritiseras läkare helt öppet. Det kan i dessa fall vara frestande att gå i svaromål. Men även här blir det knivigt. Som läkare är du bunden av tystnadsplikt och den måste upprätthållas oavsett hur mycket en patient kommer med falska anklagelser.

Ambitionen är allt som oftast god, att diskutera patientfall eller med patienter handlar om att ge en så god vård som möjligt. Men det får inte ske på bekostnad av den personliga integriteten.
EU-parlamentet

De senaste åren har det varit många turer kring EU:s nya upphovsrättsdirektiv, i vilka Artikel 11 och 13 ingår. Syftet är att skydda upphovsrätten, men många befarar att det kan förändra internet i grunden. Direktivet har tidigare röstats ner i Europaparlamentet och därefter skickats tillbaka till ritbordet. I september togs förslagen upp till omröstning i parlamentets plenum där det då röstades igenom.


Artikel 11
Artikel 11 kallas av många för ”länkskatten”. Den innebär att framförallt stora plattformar som Youtube och Facebook kan behöva betala licens till utgivaren om de publicerar copyrightskyddat material som till exempel nyhetsartiklar, delvis eller i sin helhet, på sina plattformar. Ett exempel är länkar som visar en stor del av innehållet på den egna plattformen, och sedan länkar vidare för att se hela artikeln.

Artikel 13
Artikel 13, även omtalat som ”innehållsfilter”, innebär att plattformar måste filtrera bort copyrightskyddat material innan något publiceras. Det kan vara system för automatisk analys av material som användare laddar upp. Både Youtube och Facebook har dessa typer av system, men de kommer troligen att behöva skärpas ytterligare, så att material som laddas upp utan rättighetsinnehavarnas tillstånd raderas automatiskt.

I direktivet nämns att plattformen ska tillhandahålla stora mängder innehåll och att det ska vara den huvudsakliga fokusen, t.ex. en bilduppladdningstjänst. Mindre företag är undantagna.

Den främsta kritiken mot direktivet är att yttrandefriheten hotas eftersom filterprogrammen antagligen inte kan skilja på brott mot upphovsrätten och laglig användning vid t.ex. parodi.

Vem påverkas?
Båda Artikel 11 och 13 är tydligt riktade mot internetjättar som Google och Facebook, och tanken är att tidningar, mediehus och kreatörer ska få större möjlighet att få ersättning för skapat innehåll. Målet är att endast plattformar som tjänar pengar på delning av upphovsrättsskyddat material ska påverkas.
monument valley

Vi älskar design, helst ska den vara både grafiskt tilltalande och funktionell. Vi utmanar också gärna våra kunder i att tänka utanför ramarna och upptäcka nya möjligheter, våga göra något nytt och annorlunda. I denna anda vill vi tipsa om 3 appar – varav 2 är spel – som visar hur otroligt bra det kan bli när man verkligen satsar på designen.

Blackbox
De flesta mobilanpassade spel kräver knappt något mer än ett par flinka tummar. Andra, som Blackbox, kräver så mycket banbrytande tänk och kreativitet att risken finns att du överger det i frustration. Är du ihärdig nog kommer du förr eller senare upptäcka vilken mångfald av möjligheter som gömmer sig i våra mobiler, som potentiellt kan användas till annat än ”bara” spel (hint: MedTech). Kruxet med Blackbox är att du måste slutföra olika nivåer utan att röra skärmen. Det kräver att du använder telefonens andra sensorer, egenskaper och funktioner. Det kan innebära alltifrån att ändra volym, skärmens ljusstyrka, prata in i mikrofonen eller hålla telefonen upp och ner. Låter det förvirrande? Det är det. Är det kul? Självklart! Se själva: https://www.youtube.com/watch?v=HuAZ7n95cIk

Monument Valley
Monument Valley är ett spel av den digitala byrån UsTwo vars scenografi är häpnadsväckande vacker, med en liten twist. Man navigerar genom olika nivåer där det huvudsakliga interaktionsmedlet är möjligheten att rotera perspektivet eller vända vissa delar av scenen. Även om saker tycks vara tredimensionella, kan du aldrig fullt lita på vad du ser. Som en enda stor interaktiv optisk illusion med tydliga influenser av M.C. Escher. Titta här: https://www.youtube.com/watch?v=wC1jHHF_Wjo

Nception
Med hjälp av olika förvrängningsinställningar kan man med Nception skapa filmer och bilder som skapar en surrealistisk, nästan drömlik verklighet. Nception gör inte bara de vackraste vyerna ännu vackrare – man kan heller inte låta bli att undra hur mycket av denna surrealistiska värld som faktiskt går att göra till verklighet. Här kommer ett smakprov: https://youtu.be/hLFVPIsS4X4
Jinarc
Jinarc mässa

Under våren gick monterproduktionen varm på Relevans. Ett av uppdragen utspelade sig på ERA–EDTA 2018 i Köpenhamn, där vi designade Otsukas monter för läkemedlet Jinarc®.

ADPKD (autosomal dominant polycystisk njursjukdom) är en sjukdom som leder till att vätskefyllda blåsor bildas i njurarna. Jinarc® bromsar utvecklingen av cystor samt bevarar njurfunktionen – vilket enligt manéret symboliseras genom en frodig trädgård i en njurformad glasburk.

På ERA–EDTA valde vi att förverkliga trädgården i montern. Här fick besökarna kliva in på en mjuk gräsmatta och mingla under en trädkrona. Vi placerade också ut objekt som blomkrukor och stubbar för att ytterligare förstärka upplevelsen. Det bjöds även på en traditionell trädgårdsfika i form av saft och kakor. Urtjusigt, tyckte både vi och Otsuka!
Gedea biotech

På Relevans samarbetar vi med såväl etablerade storföretag som innovativa startup-bolag. Gedea Biotech är ett av bolagen i den tidigare nämnda life science-inkubatorn SmiLe, vars nya behandling mot vaginala infektioner är ett projekt som ligger oss varmt om hjärtat. I skrivande stund utvecklas den första behandlingen som förväntas motverka både svamp i underlivet och bakteriell vaginos i Gedeas labb. Dessutom är den helt fri från antibiotika. Hurra, säger vi!

Två infektioner som kliar, smärtar och svider
En vaginal infektion kan orsakas av svamp eller bakterier – eller både och. Infektionerna leder till likartade symtom som kan göra besvären svåra att skilja på. Till och med den som drabbas ofta kan ha svårt att skilja en bakteriell vaginos från en svampinfektion och vice versa. Det har resulterat i att hela 67 % av all behandling mot svamp i underlivet är felaktig idag. Gedeas dubbelverkande behandling är därför intressant ur många aspekter.

På Relevans har vi haft nöjet att följa med på Gedeas resa och hjälpt till med förberedelserna inför kommande produktlansering. Här på byrån följer vi utvecklingen från en kommunikativ vinkel som gått från en identitetsbyggande workshop, via en uppdaterad hemsida och landat i ett nytt produktnamn. Idag heter behandlingen pHyph, ett namn som anspelar på både pH-värde och de elaka hyfer som orsakar en svampinfektion.

Vill du läsa mer om Gedea och bättra på dina kunskaper om vaginala infektioner? Spana in den nya hemsidan här!

Underkategorier

HEMMA HOS RELEVANS
OM REKLAM
KUNDJOBB
ÖVRIGT
KUNSKAP
Ny kund?
Sophia André Klingspor
+46 (0)734 32 08 03
sophia@relevans.net

Berth Lindén
+46 (0)734 32 08 01
berth@relevans.net
Kontakt
info@relevans.net
+46 (0)42 400 48 80
Järnvägsgatan 11
Helsingborg
Nyhetsbrev
Användarvillkor >>